Informujemy mieszkańców Gminy Nałęczów, iż uruchomiony został Punkt Konsultacyjno – Informacyjny Rządowego Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Utworzenie punktu jest realizacją porozumienia zawartego pomiędzy Burmistrzem Nałęczowa a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.
Punkt zlokalizowany jest w Urzędzie Miejskim w Nałęczowie ul. Lipowa 3, 24-150 Nałęczów, pokój nr 15.
Godziny pracy punktu:
Poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30.
Szczegółowe informacje na temat Programu Priorytetowego Czyste Powietrze dostępne są również na stronie:
Od dnia 03.01.2023 r. wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem Programu Priorytetowego Czyste Powietrze można składać wyłącznie poprzez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.
Formy złożenia wniosku:
- ELEKTRONICZNA – Wypełniony wniosek w GWD z dołączonymi załącznikami w formie elektronicznej (skany lub dokumenty elektronicznie), podpisany elektronicznie przez Beneficjenta lub pełnomocnika, należy przesłać za pośrednictwem GWD do WFOŚiGW w Lublinie.
- PAPIEROWA – Wypełniony wniosek w GWD należy przesłać za pośrednictwem GWD do WFOŚiGW w Lublinie, a następnie wydrukować i opatrzyć własnoręcznym podpisem Beneficjenta lub pełnomocnika. Tak przygotowany wniosek wraz z załącznikami w formie papierowej należy złożyć do WFOŚiGW w Lublinie.
Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”
Jaki jest cel Programu?
Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Do dofinansowania kwalifikują się następujące koszty:
- Wymiana kotła na paliwo stałe (tzw. kopciucha) – na ekologiczne źródło ciepła;
- Ocieplenie przegród budowlanych budynku;
- Wymianę stolarki okiennej, drzwiowej, bramy garażowej;
- Wymianę instalacji CO i CWU;
- Wykonanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła (tzw. rekuperacji);
- Wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej;
- Zakup audytu energetycznego, dokumentacji projektowej, ekspertyz.
Zmiany Programu obowiązujące od dnia 22 kwietnia 2024 r.:
- Zmiany dotyczące pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie, dofinansowywanych w ramach Programu.
Kosztem kwalifikowanym w ramach Programu mogą być wyłącznie pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
Ww. warunek obowiązuje dla umów o dofinansowanie zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r., w ramach których są przedstawiane do rozliczenia faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu ww. urządzeń wystawione od dnia 14.06.2024 r.
Finansowane w ramach wyżej wymienionych umów pompy ciepła, kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie nie znajdujące się na liście ZUM mogą być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, w którym wszystkie faktury (lub równoważne dokumenty księgowe) dotyczące zakupu lub montażu urządzenia będą wystawione do końca okresu przejściowego tj. do dnia 13.06.2024 r.
- Wprowadzenie ograniczenia możliwości wnioskowania w ramach Części 3) Programu (najwyższy poziom dofinansowania).
Zgodnie z wprowadzoną zmianą, Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach Części 3) Programu na dany budynek/lokal mieszkalny na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r. (tj. zawarł umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu)., będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki/lokale mieszkalne, po zakończeniu okresu przejściowego tj. od dnia 14.06.2024 r., tylko w ramach Części 1) Programu (podstawowy poziom dofinansowania).
- W ramach zmiany Programu doprecyzowano, że nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta (obowiązuje dla wszystkich wniosków o dofinansowanie niezależnie od daty wystawienia faktury jak również dla obecnej i wcześniejszych wersji Programu).
- Doprecyzowanie w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem, iż warunkiem wypłaty zaliczki na rachunek bankowy wykonawcy, jest złożenie do WFOŚiGW podpisanej własnoręcznie przez Beneficjenta (podpis nie może być złożony przez pełnomocnika) dyspozycji wypłaty zaliczki (na przygotowanym wzorze, który beneficjent otrzyma wraz z pismem informującym o zawarciu umowy) wraz z kopią faktury zaliczkowej wystawionej na Beneficjenta lub Beneficjenta i małżonka wspólnie.
Beneficjent jest zobowiązany złożyć dyspozycję wypłaty zaliczki w terminie umożliwiającym dokonanie przez WFOŚiGW wypłaty tej zaliczki w terminie określonym w Programie, nie później niż 5 dni roboczych przed upływem tego terminu. WFOŚiGW informuje Wnioskodawcę o dacie dokonania wypłaty zaliczki.
- Określenie w warunkach umowy dotacji z prefinansowaniem czas na złożenie wniosku o płatność, rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą, do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą. Czas na zrealizowanie całego przedsięwzięcia w ramach umowy dotacji z prefinansowaniem pozostaje bez zmian tj. 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
- W przypadku składania wniosku przez Pełnomocnika wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym Wnioskodawcy notarialnie poświadczonym tj. podpisem własnoręcznym złożonym przez Wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez Wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny.
- Usunięcie możliwość złożenia oświadczenia przez beneficjenta o opłaceniu faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, pozostawiono oświadczenie wystawcy faktury tj. wykonawcy lub sprzedawcy a także pozostałe dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty przez beneficjenta
- Wydłużenie okresu wydatkowania środków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z 30.09.2029 r. do 31.12.2029 r.
- Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu będą od 22.04.2024 r. finansowane m.in. ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Priorytet FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności, Działanie FENX. 01.01 Efektywność Energetyczna, Typ projektu: Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – wkład w Program Czyste Powietrze. WFOŚiGW realizują projekty grantowe dot. Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” polegające na udzielaniu grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu przez grantobiorców. W związku z powyższym w dokumentacji wprowadzono odpowiednie pojęcia i definicje.
- W konsekwencji wprowadzonych zmian Programu, zmianie uległa również dokumentacja wdrożeniowa, w tym m.in. wzór wniosku o dofinansowanie oraz wzór wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.
Zmiany Programu obowiązujące od dnia 3 stycznia 2023 r.:
- Zwiększenie progów dochodowych:
– poziom podstawowy – 135 000 zł rocznie;
– poziom podwyższony – 1 894 zł miesięcznie – gospodarstwo wieloosobowe lub 2 651 zł miesięcznie – gospodarstwo jednoosobowe;
– poziom najwyższy – 1 090 zł miesięcznie – gospodarstwo wieloosobowe lub 1 526 zł miesięcznie – gospodarstwo jednoosobowe;
- Zwiększenie kwot dotacji:
– poziom podstawowy – maksymalnie 67 200 zł;
– poziom podwyższony – maksymalnie 100 200 zł;
– poziom najwyższy – maksymalnie 136 200 zł;
- Zwiększenie intensywności dofinansowania, ale liczonej od kosztów netto:
– poziom podstawowy – 40% – 55% kosztów netto;
– poziom podwyższony – 70% – 80% kosztów netto;
– poziom najwyższy – 100% kosztów netto.
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu Czyste Powietrze na
terenie Gminy Nałęczów – stan na dzień 30.09.2024r.
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 210
Liczba zawartych umów o dofinansowanie – 163
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 116
Kwota wypłaconych dotacji – 2 816 076,33 zł